Tren-tren Pergeseran Pemaknaan Naskh dalam Al-Qur`an : dari Penganuliran ke Penundaan

Wardani Wardani

Abstract

Abstract : This article is aimed to explain trends in Moslem scholars’ understanding on abrogation (naskh) theory. The naskh has been commonly conceived as final abrogation of particular Quranic verse by other one. But, this term has transformed from naskh as final abrogation to postponement (nas’). There have been three trends in understanding the naskh as postponement. First, the concept of postponement does not differ basically from the substance of naskh as final abrogation in the sense that both naskh and nas` have same meaning, as the majority of Moslem scholars said. Second, the nas’ has own meaning which differs from the naskh, but both are regarded as complementary to each other, as argued by al-Zarkasyi, al-Biqa’i, and Ibn Asyur. Third, the idea that the postponement constitutes an alternative to the naskh as final abrogation, so its proponents, such as Muhammad ‘Abduh and Nashr Hamid Abu Zayd rejected the naskh as final abrogation and replaced it by the nas’ as postponement.

Keywords : Abrogation (naskh), Postponement (nas’), Replacement (ibdāl)

 

Abstrak : Artikel ini dimaksudkan untuk menjelaskan tren-tren pemahaman para ulama tentang teori naskh. Naskh umumnya dikonsepsi sebagai penganuliran permanen ayat al-Qur’an tertentu dengan ayat lain. Namun, istilah ini kemudian berkembang dari naskh sebagai penganuliran final menjadi penundaan (nas’). Ada tiga tren dalam memahami naskh sebagai penundaan. Pertama, konsep penundaan pada dasarnya tidak berbeda dari substansi naskh sebagai penganuliran final dalam pengertian bahwa naskh dan nas’ memiliki makna yang sama, sebagaimana dinyatakan oleh mayoritas ulama. Kedua, nas’ memi-liki maknanya sendiri yang berbeda dengan naskh, tapi kedua dianggap saling melengkapi, sebagai-mana ditegaskan oleh al-Zarkasyi, al-Biqa’i, dan Ibn Asyur. Ketiga, ide tentang penundaan merupakan sebuah alternatif terhadap naskh sebagai penganuliran final, sehingga para pendukungnya, semisal Muhammad ‘Abduh dan Nashr Hamid Abu Zayd menolak naskh sebagai penganuliran final dan meng-gantinya dengan nas’ sebagai penundaan.

Kata-kata kunci : Penganuliran (naskh), Penundaan (nas’), Penggantian (ibdāl)




Keywords


Penganuliran (naskh); Penundaan (Nas`); Penggantian (ibdal).

Full Text:

PDF


References


Abduh, Īhāb Hasan. Istiḥālat Wujūd al-Naskh. Kairo: Maktabat al-Nāfidhah, 2005.

Athāyā, Jamāl Shālih. Haqīqat al-Naskh wa Thalāqat al-Nashsh fī al-Qur’ān. Mesir: Dār al-Wafā’ li al-Thibā’ah wa al-Nashr wa al-Tawzī’, 2006.

Abū ‘Āshī, Muhammad Sālim. Dirāsah fī al-Naskh. Cairo: Mathba’at Rishwān, 2000.

Abū Zayd, Nashr Ḥāmid. Mafhūm al-Nashsh: Dirāsah fī ‘Ulūm al-Qur’ān. Kairo: al-Hay’ah al-Mishriyyah al-‘Āmmah li al-Kitāb, 1993.

Al-Alūsī. Rūh al-Ma‘ānī. Beirut: Dār Iḥyā’ al-Turāth al-‘Arabī, t.th.

Al-Andalusī, Abū Hayyān. Al-Bahr al-Muhīth fī al-Tafsīr, ed. Shidqī Muḥammad Jamīl. Beirut: Dār al-Fikr, 1992.

Al-Anshārī, Abū Thāhir Ismā’īl bin Khalaf al-Muqri`. Kitāb al-‘Unwān fī al-Qirā’āt al-Sab’, ed. Zuhayr Zāhid dan Khalīl al-‘Athīyah. Beirut: ‘Ālam al-Kutub, 1986.

Al-Ghazālī, Muhammad. Nazharāt fī al-Qur’-ān. Mesir: Dār Kutub al-Hadītsah, 1961.

Goldziher, Ignaz. Die Richtungen der islamischen Koranauslegung, terj. ‘Abd al-Halīm al-Najjār ke bahasa Arab dengan judul Ma-dhāhib al-Tafsīr al-Islāmī. Beirut: Dār Iqra’: 1403 H/ 1983.

Ibn al-Jazarī. Al-Nashr fī al-Qirā‘āt al-‘Ashr. Bei-rut: Dār al-Fikr, t.th.

Ibn Katsīr. Tafsīr al-Qur’ān al-‘Azhīm (Tafsīr Ibn Katsīr), ed. Mushthafā al-Sayyid Muha-mmad et.al. Cairo: Mu’assasat Qurtubah dan Maktabat Awlād al-Shaykh li al-Tu-rāth, t.th.

Iyāzī, Muhammad ‘Alī. Al-Mufassirūn: Hayā-tuhum wa Manhajuhum. Teheran: Mu’assa-sat al-Thaqāfah wa al-Irsyād al-Islāmī, 1372 H.

Al-Marāghī, Ahmad Mushthafā. Tafsīr al-Marāghī. Mesir: Maktabat wa Mathba’at al-Mushthafā al-Bābīy al-Halabī wa Aw-lādih, 1946/1365.

Muhaysin, Muhammad Sālim. Al-Mughnī fī Tawjīh al-Qirā’āt al-‘Ashr al-Mutawātirah. Beirut: Dār al-Jīl dan Kairo: Maktabat al-Kullīyāt al-Azharīyah, 1993.

-------.Al-Muhadzdzab fī al-Qirā’āt al’Ashr wa Taw-jīhihā min Tharīq Thayyibat al-Nashr. Kairo: Maktabah al-Azharīyah li al-Turāts, 1997.

Mustansir Mir. Coherence in the Qur’an: A Study of Ishlāhī’s Concept of Nazhm in Tadabburi Qur’an. USA: American Trust Publications, 1986.

Al-Qaysī, Abū Muhammad Makkī bin Abī Thālib. Al-Īdhāh li Nāsikh al-Qur’ān wa Mansūkhih wa Ma‘rifat Ushūlih wa Ikhtilāf al-Nāshsh fīh, ed. Ahmad Hasan Farhāt. Jed-dah: Dār al-Manārah, 1986.

Ridhā, Muhammad Rasyīd. Tafsīr al-Manār. Mesir: Dār al-Manār, 1946 M/1366 H.

Al-Rūmī, Fahd bin ‘Abd al-Rahmān bin Su-laymān. Manhaj al-Madrasah al-‘Aqlīyyah al-Hadītsah fī al-Tafsīr. Riyadh: Idārāt al-Bu-hūts al-‘Ilmīyah wa al-Iftā’ wa al-Da’wah wa al-Irsyād, 1983/1403.

Al-Sharqāwī, Aḥmad bin Muḥammad. Nazha-rīyat al-Wahdat al-Mawdhū’īyah fī Tafsīr li al-Qur`ān al-Karīm min Khilāl al-Asās fī al-Tafsīr li al-Shaykh Sa’īd Hawwā` Rahimahullāh, tesis, Universitas al-Azhar, 1425 H.

Shihab, M. Quraish. Membumikan al-Qur’an: Fungsi dan Peran Wahyu dalam Kehidupan Masyarakat. Bandung: Mizan, 1995.

------.Sunnah-Syiah Bergandengan Tangan! Mungkin-kah?: Kajian Atas Konsep Ajaran dan Pemikiran. Jakarta: Lentera Hati, Juni 2007.

------.Tafsir al-Mishbāh: Pesan, Kesan, dan Keserasian al-Qur’an. Jakarta: Lentera Hati, 2007.

Al-Suyūthī, Jalāl al-Dīn. Al-Durr al-Mantsūr fī al-Tafsīr bi al-Ma’tsūr, ed. Abdullāh bin Abd al-Muhsin al-Turkī. Kairo: Markaz li al-Buhūts wa al-Dirāsāt al-‘Arabīyah wa al-Islāmīyah, 2003.

Al-Shadr, Muḥammad Bāqir. Durūs fī ‘Ilm al-Ushūl. Qom: Mu’assasat al-Nashr al-Is-lāmī al-Tābi’ah li Jamā’at al-Mudarrisīn bi Qom al-Musharrafah, 1981.

Al-Tabbā’, Iyād Khālid. Muḥammad al-Thāhir ibn ‘Āshūr, ‘Allāmat al-Fiqh wa Ushūlih wa al-Tafsīr wa ‘Ulūmih. Damaskus: Dār al-Qa-lam, 2005.

Umar, Ahmad Mukhtār dan ‘Abd al-‘Āl Sālim Mukram. Mu’jam al-Qirā`āt al-Qur’ānīyah. Beirut: ‘Ālam al-Kutub, 1997.

Al-Zarkasyī, Badr al-Dīn. Al-Burhān fī ‘Ulūm al-Qur’ān, ed. Musthafā ‘Abd al-Qādir ‘Athā’. Beirut: Dār al-Fikr, 1988.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Powered by OJS | Azwar Muin