Argumen Eksistensi Tuhan Dalam Metafisika Ibn Rusyd Dan St. Thomas Aquinas

Wardani Wardani

Abstract

Abstract : To establish an argumentation for the existence of God is properly the most crucial as well as complicated effort in the life of religion and faith of human being. There are various approaches and methods have been applicated to reach it by theologians, thinkers, and scientists, including philosophers with their demonstrative-philosophical method. Some arguments which were initiated by Aristotle are ones of the most popular and have been adopted and improved as well by many thinkers and philosophers after him, some arguments which proposed by Ibn Rusyd and St. Thomas Aquinas with some modifications and improvisations are the best examples of it. In the case of elaboration and analysis toward those arguments for the existence of God, this article attempts to compare between metaphysical thought of Ibn Rushd (well-known in the West as Averroës) and St. Thomas Aquinas. There is no doubt that both are Aristotelian in their philosophy. Therefore, to seek the similarities and differences, and to analyze the influence of Aristotle on their modes of thought, especially in argumentation for the existence of God, are an urgent point in the way to find more stronger and relevant arguments.

Keywords: argument of creation (dalīl al-ikhtirā`), teleological argument (dalīl al-‘ināyah), unmoved mover, prime cause, influence, parallelism.


Abstrak : Menggagas argumentasi tentang eksistensi Tuhan sejatinya merupakan upaya yang paling krusial sekaligus pelik dalam kehidupan beragama dan kepercayaan umat manusia. Berbagai pendekatan dan metode telah ditempuh untuk meraihnya oleh para teolog, pemikir, dan ilmuwan, termasuk para filsuf dengan pendekatan dan metode demonstratif-filosofisnya. Argumen-argumen yang diprakarsai oleh Aristoteles adalah diantara yang paling populer dan telah diadopsi serta dikembangkan oleh para pemikir dan filsuf setelahnya, tak terkecuali argumen-argumen yang Ibn Rusyd dan St. Thomas Aquinas kemukakan dengan segenap modifikasi dan pengembangan. Dalam rangka mengetengahkan elaborasi dan analisis terhadap argumen-argumen tentang eksistensi Tuhan tersebut, artikel ini berupaya membandingkan antara pemikiran metafisika Ibn Rusyd (yang dikenal di Barat sebagai Averroës) dan St. Thomas Aquinas. Tidak syak lagi bahwa kedua filsuf ini adalah Aristotelian dalam pemikiran filsafat mereka. Oleh karena itu, mencari persamaan-persamaan dan perbedaan-perbedaan, dan selanjutnya menganalisa sejauh mana pengaruh Aristoteles terhadap pola pikir filosofis mereka, khususnya dalam menggagas argumentasi tentang eksistensi Tuhan, adalah hal yang cukup urgen dalam rangka menemukan argumen-argumen yang lebih kuat dan relevan.

 

kata-kata kunci: argumen penciptaan (dalīl al-ikhtirā’), argument pemeliharaan/ teleologis (dalīl al-‘ināyah), penggerak yang tidak bergerak, prima kausa, pengaruh, paralelisme.




Keywords


argumen penciptaan (dalīl al-ikhtirā’); argument pemeliharaan / teleologis (dalīl al-‘ināyah); penggerak yang tidak bergerak; prima kausa; pengaruh; paralelisme

Full Text:

PDF


References


Abdullah, M. Amin. 1992. The Idea of Universality of Ethical Norms in Ghazali and Kant. Turki: Türkiye Diyanet Vakfi.

Angeles, Peter A. 1981. Dictionary of Philosophy. New York: Barnes & Noble Books dan Division of Harper & Row Publisher.

Aquinas, Thomas. 1989. The Summa Theologica of Saint Thomas Aquinas. Terj. Fathers of the English Dominician Provice. Derevisi oleh Danile J. Sullivan. London: William Benton, Publishers.

Aristoteles. 1930. Physics. Terj. R. P. Hardie dan R. K. Gaye. Oxford: Clarendon Press.

-------. 1801. The Metaphysics of Aristotle. Dilampiri dengan sebuah disertasi oleh Thomas Taylor. London: Davis, Wilks, and Taylor.

Armstrong, Karen. 1993. A History of God: The 4,000-Year Quest Judaism, Christianity, and Islam. New York: Alfred A. Knopf.

Brague, Rémi. t.t. “Aristotle’s Definition of Motion and Its Ontolological Implications”, dalam Graduate Faculty Philosophy Journal. 13 (2): 1-22.

Copleston, Frederick. 1946. A History of Philosophy. Vol 2. London: Search Press dan New Jersey: Paulist Press.

Carmody. 1983. Christianity: An Introduction. California: Wadsworth Publishing Publishing Company.

Corbin, Henry. 1962. History of Islamic Philosophy. Terj. Liadain Sherrard dan Philip Sherrard. London dan New York: Kegan Paul International dan Islamic Publications for The Institute of Ismaili Studies.

Cottingham, John (ed.). 1996. Western Philosophy: An Anthology. Cambridge: Blackwell Publishers Inc.

Davies, Paul. 1992. The Mind of God: The Scientific Basis for A Rational World. New York: A Touchstone Book.

Dryer, D. P. 1966. Kant’s Solution For Verification of Metaphysics. London: George Allen & Unwim Ltd.

Gamwell, Franklin I. 1994. “A Foreword to Comparative Philosophy of Religion” dan Richard J. Parmentier, “Comparison, Pragmaticcs, and Interpretation in the Comparative Philosophy of Religion”, dalam Frank F. Reynols dan David Tracy (eds.). Religion and Practical Reason: New Essays in the Comparative Philosophy of Religion. New York: State University of New York Press.

Greene, Theodore M. 1999. “The Historical Context and Religious Significance of Kant’s Religion.” Pengantar dalam Immanuel Kant. Religion Within the Limits of Reason Alone. Terj. Theodore M. Greene dan Hoyt H. Hudson. New York: Harper Torchbooks.

Heald, J.M. 1925. “Aquinas”. Dalam James Hastings (ed.). Encyclopedia of Religion and Ethics. Vol. 1. New York: Charles Scribner’s Sons dan Edinburg: T. & T. Clarck.

Hick, John H. 1973. Philosophy of Religion. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.

Hidayat, Komaruddin. 1996. “Taqdir dan Kebebasan”, dalam Muhammad Wahyuni Nafis (ed.). Rekonstruksi dan Renungan Religius Islam. Jakarta: Yayasan Wakaf Paramadina.

Hitti, Philip K. 2010. History of the Arabs. Terj. R. Cecep Lukman Yasin dan Dedi Slamet Riyadi. Jakarta: Serambi.

Hurley, Patrick J. 1985. A Concise Introduction to Logic. California: Wadsworth Publishing Company.

Hyman, Arthur dan James J. Walsh. 1980. Philosophy in the Middle Ages. Indianapolis: Hackeet Publishing Company.

Ibn Rusyd. 1998. Al-Kasyf ‘an Manāhij al-Adillahf ī ‘Aqā`id al-Millah. Edisi Pengantar dan Komentar oleh Muḥammad ‘Ābid al-Jābirī. Beirut: Markaz al-Dirāsāt al-‘Arabiyyah.

-------. 1969 M. Fashl al-Maqāl Fī Mā Bayn al- Ḥikmah wa al-Syarī’ah min al-Ittishāl. Taḥqīq dan Kajian oleh Muḥammad

‘Imārah. Kairo: Dār al-Ma’ārif.

-------. 1964. Tahāfut al-Tahāfut.Taḥqīq oleh Sulaymān Dunya. Mesir: Dār al- Ma’ārif.

-------. 2010. Averroes on Aristotle’s “Metaphysics”: An Annotated Translation of the So-called “Epitome”. Ed. Arnzen, Rüdiger. Jerman: Walter de Gruyter GmbH & Co.KG.

Al-Irāqī, ‘Āthif. 1993. Ibn Rusyd Mufakkiran ‘Arabiyyan wa Rā`idan li al-Ittijāh al-‘Aqlī. Kairo: al-Hay`ah al-‘Āmmah li Syu`ūn al-Mathābi’ al-Amīriyyah dan al-Majlis al-A’lā li ats-Tsaqāfah, Lajnat al-Falsafah wa al-Ijtimā.’

Kattsof, Louis O. 1996. Pengantar Filsafat. Terj. Soejono Soemargono. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Leaman, Oliver. 2004. An Introduction to Classical Islamic Philosophy. Cambridge: Cambidge University Press.

Madjid, Nurcholish. 1998. ”Kalam Kekhalifahan dan Reformasi Bumi (Suatu Percobaan Pendekatan Sistematis terhadap Konsep Antropologi Islam”, pidato pengukuhan guru besar luar biasa dalam falsafah dan kalām. Jakarta: IAIN (sekarang: UIN) Syarif Hidayatullah.

-------. Islam Doktrin dan Peradaban. Jakarta: Paramadina, 2005.

Madkūr, Ibrāhīm. t.t. Fī al-Falsafah al-Islāmiyyah: Manhaj wa Tathbīqih. Vol. II. Mesir: Dār al-Ma’ārif.

Magill, Frank N. (ed.). 1990. Masterpices of World Philosophy. Pengantar oleh John Roth. New York: Harper Collins Publisher.

Rowe, William L. 1992. Philosophy of Religion: An Introduction. California: Wadsworth Publishing Company.

Runes, Dagobert D. 1971. Dictionary of Philosophy. New Jersey: Littlefield, Adams & Co.

Russell, Bertrand. 1957. Why I Am Not A Christian (And Other Essays on Religion and Related Subjects. Ed. Paul Edwards. New York: Simon & Schuster, Inc.

The Liang Gie. 1998. Kamus Logika. Yogyakarata: Penerbit Liberty dan Pusat Belajar Ilmu Berguna (PBIB).

Trueblood, David Elton. Philosophy of Religion. New York: Harper & Brothers Publishers, 1957.

Urvoy, Dominique. 1996. “Ibn Rushd”, dalam Seyyed Hossein Nasr dan Oliver Leaman (ed.). History of Islamic Philosohy. Vol. 1. London dan New York: Routledge.

Walzer, Richard. 1962. Greek into Arabic: Essay on Islamic Philosophy. Cambridge: Harvard University Press.

Wardani. 2003. Epistemologi Kalam Abad Pertengahan. Yogyakarta: LKiS.

Weiseipl, James A. 1987. “Thomas Aquinas (Tomasso d’ Aquino)”, dalam Mircea Eliade (ed.). The Encyclopaedia of Religion. vol. 14. New York: Macmilan Publishing Company dan London: Collier Macmilan Publishers.

Wolfson, Harry Austryn. 1976. The Philosophy of the Kalam. Cambridge: Harvard University Press.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.

Comments on this article

View all comments




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Powered by OJS | Azwar Muin