Epistemology And The Problem Of Cultural Hybridity In Muhammad Iqbal’s Thought

Hawasi Hawasi

Abstract

Abstract : The hegemony of rational-positivistic paradigm of modern Western epistemology contributes greatly to  the  development  of  modern  thought.  The  paradigm,  so  far,  brings  knowledge  and  science  into mere instrumental goals. Scientism is the result of the paradigm which lost of its sacred as science. Therefore,  it  gets  philosophical  attack  from  both  Western  postmodern  thinkers  and  indigenous scholars who already experienced Western colonialism and imperialism. One of the Moslem scholars who criticized the hegemony of Western thought to Islamic culture and civilization is Muhammad Iqbal. For Iqbal, for centuries, Muslim thinkers were unable to see Islam from Quran point of view because they perceive it from the eye of rational-speculative Greek philosophy. Islamic thinking had been under its hegemony for so long that need to be deconstructed. In the postcolonial perspective, Iqbal’s  attempt  to  decolonize  Western  rational-speculative  epistemology  from  Plato  to  Descartes found  him  in  ambivalence.  British  colonialism  experienced  by  Iqbal  in  India  formed  the  hybrid culture in his project of reconstructing Islamic thought in relation to Western thought. Therefore, Iqbal’s  attempt  to  bridge  the  gap  between  rational-speculative  of  Western  thought  and  mystic- religious tendencies of Islamic thought is a process of seeking “the Third Space” through mimicry as consequence of cultural interaction between the colonizer and the colonized.

Kata-kata Kunci: decolonization of epistemology, hybrid culture, Islamic epistemology, the Third Space.

 

Abstrak : Hegemoni  paradigma  epistemologi  Barat  modern  yang  rasional  positivistik  berkontribusi  besar terhadap perkembangan pemikiran modern. Paradigma tersebut sejauh ini, menggiring pengetahuan dan sains pada tujuan-tujuan yang bersifat instrumental. Saintisisme merupakan hasil dari paradigma positivistik  tersebut  yang  kehilangan  kesakralannya  sebagai  ilmu.  Oleh  karena  itu  paradigma  ini mendapatkan  serangan  filosofis  tidak  hanya  dari  pemikir  Barat  pascamodernisme  namun  juga  dari pemikir  pribumi  yang  pernah  mengalami  penjajahan  dan  imperialisme  Barat.  Salah  satu  pemikir Muslim yang mengritik hegemoni pemikiran Barat terhadap kebudayaan dan peradaban Islam adalah Muhammad Iqbal. Bagi Iqbal, selama beberapa abad lamanya pemikir Muslim tidak mampu berfikir secara  Qurani  akibat  cara  pandang  mereka  yang  melihat  Islam  dari  kacamata  filsafat  Yunani  yang cenderung hanya bersifat rasional-spekulatif. Pemikiran Yunani telah menghegemoni pemikiran Islam begitu  lama  sehingga  perlu  didekonstruksi.  Dalam  perspektif  pasca  kolonial  (postcolonial),  usaha Iqbal  untuk  mendekolonisasi  epistemologi  rasional-spekulatif  Barat  sejak  Plato  hingga  Descartes, menghadapi sikap yang ambivalen. Pengalaman penjajahan Inggris di India yang pernah dialami Iqbal membentuk kultur hibrida dalam proyeknya merekonstruksi pemikiran Islam dalam kaitannya dengan pemikiran Barat. Dengan demikian, Iqbal mencoba menjembatani jurang antara pemikiran rasional- spekulatif Barat dengan kecenderungan mistik-religius pemikiran Islam sebagai upaya mencari “Ruang Ketiga” melalui mimikri sebagai konsekuensi dari interaksi budaya antara penjajah dan terjajah.

Kata-Kata Kunci: dekolonisasi epistemologi, budaya hibrida, epistemologi Islam, Ruang Ketiga.




Keywords


Decolonization of epistemology; hybrid culture; Islamic epistemology; the Third Space

Full Text:

PDF


References


Agustina, Nurul, Ihsan Ali Fauzi. 1992. Sisi Manusiawi Iqbal. Bandung: Mizan.

Ahmad, Naeem. 1998. Philosophy in Pakistan. Washington D.C: The Council for Research in Values and Philosophy.

Alatas, Farid. 2014. “A Critical Perspective for Alternative Human Sciences: Applicability, Demystification and Advocacy.” In Creative-Innovatie Works for a New Paradigm of Human Science: Proceeding Papers of International Conference-Thoughts on Human Sciences in Islam (IC-Thusi), edited by Husain Heriyanto, 39-62. Jakarta: Sadra Press in collaboration with STFI Sadra.

Alatas, Syed Farid. 2010. Diskursus Alternatif Dalam Ilmu Sosial Asia: Tanggapan Terhadap Eurosentrisme. Bandung: Mizan.

Bakar, Osman. 1998a. Classification of Knowledge in Islam. Cambridge: The Islamic Text Society.

—. 1998b. Hierarki Ilmu Membangun Rangka-Pikir Islamisasi Ilmu Menurut al-Farabi, al-Ghazali, Quthb al-Din al- Syirazi. Bandung: Mizan.

Barker, Chris. 2004. Cultural Studies: Theory and Practice. London: Sage Publications.

Bhabha, Hommi K. 1994. The Location of Culture. New York: Routledge.

Danusiri. 1998. Epistemologi Dalam Tasawuf Iqbal. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Enver, Ishrat Hasan. 1944. The Metaphysics of Iqbal. Lahore: SH. Muhammad Ashraf.

Fakhry, Majid. 1983. A History of Islamic Philosophy. New York: Columbia University Press.

Forgacs, David. 2000. The Gramsci Reader. New York: New York University Press.

Hadi W.M., Abdul. 2000. Islam: Cakrawala Estetik dan Budaya. Jakarta: Pustaka Firdaus.

Hardgrave, Jr. Rober L. 1975. India: Government and Politics in a Developing Nation. USA: Harcourt Brace Jovanovich.

Hawasi. 2003. Eksistensialisme Mohammad Iqbal. Jakarta: Wedatama Widya Sastra.

Iqbal, Allama Muhammad. 2004. The Reconstruction of Religious Thought in Islam. New Delhi: Adam Publishers & Distributors.

Iqbal, Mohammad. 1987. Javid Namah: Kitab Keabadian. Jakarta: Pustaka Panjimas.

Khuza’i, Rodliyah. 2007. Dialog Epistemologi Mohammad Iqbal dan Charles S. Peirce. Bandung: Refika Aditama.

Lee, Robert D. 2000. Mencari Islam Autentik: Dari Nalar Puitis Iqbal Hingga Nalar Kritis Arkoun. Bandung: Mizan.

Maitre, Miss Luce-Claud. 1996. Pengantar ke Pemikiran Iqbal. Bandung: Mizan.

Muthahhari, Syahid Murtadha. 2001. Neraca Kebenaran & Kebatilan: Jelajah Alam Pikiran Islam. Bogor: Yayasan IPABI Bogor & Ulil Albab Biruen, Aceh.

Nasr, Seyyed Hossein. 1997. Pengetahuan dan Kesucian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Parry, Bennita. 2004. Postcolonial Studies: A Materialist Critique. New York: Pustaka.

Qadir, C. A. 1991. Philosophy and Science in the Islamic World. New York: Routledge.

Rahman, Fazlur. 2000. Islam dan Modernitas. Bandung: Pustaka.

Said, Edward W. 2010. Orientalisme: Menggugat Hegemoni Barat dan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Saiyidain. 1954. Iqbal’s Educational Philosophy. Lahore: Shaikh Muhammad Ashraf.

Schimmel, Annemarie. 1985. And Muhammad is His Messenger: The Veneration of the Prophet in Islamic Piety. Chapel Hill and London: The University of North Carolina Press.

Spivak, Gayatri Chakravorty. 2003. “Scattered Speculations on the Question of Cultural Studies.” In The Cultural Studies Readers, edited by Simon During. Great Britain: Routledge.

Takwin, Bagus. 2001. Filsafat Timur. Yogyakarta: Jalasutra.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.

Comments on this article

View all comments




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Powered by OJS | Azwar Muin