Klasifikasi Ilmu Pengetahuan Dalam Perspektif Jābir Bin Ḥayyān

Asep N. Musadad

Abstract

Abstract : The central purpose of this article is to provide a preliminary exploration on epistemological background of the classical Islamic sciences through the investigation on the classification of knowledge. One of the earliest exponent to turn to this problem is Jābir bin Ḥayyān (Geber) (721 - 815 AD), known as the Father of Arabic and – indirectly – Latin Alchemy. Start on describing  Jābir’s  profile  and  his  significance  in  Islamic  philosophy,  this  article  discusses the  classification  of  knowledge  according  to  him  in  his  book  “Kitāb  al-Ḥudūd”  (Book  of Limits), in which he make his own classification of various knowledge. It finally deals with the philosophical basis of the classification and the intellectual perspective of its author.

Keywords : Jabir bin Hayyan, classification of knowledge, Islamic philosophy, natural sciences.

 

Abstrak : Artikel ini bertujuan untuk melakukan eksplorasi singkat terkait latar epistemologis dalam pengetahuan  Islam  klasik  melalui  analisis  terhadap  konsep  klasifikasi  ilmu  pengetahuan. Salah satu eksponen awal yang berbicara hal tersebut adalah Jābir bin Ḥayyān (Geber) (721 - 815 M), dikenal sebagai Bapak Ilmu Kimia Arab dan – secara tidak langsung – Eropa-Latin. Diawali  dengan  penjelasan  tentang  signifikansi  Jābir  bin  Ḥayyān  dalam  wacana  filsafat Islam,  artikel  ini  mendiskusikan  klasifikasi  ilmu  pengetahuan  dalam  perspektifnya  yang terdapat  dalam  karyanya,  “Kitāb  al-Ḥudūd”  (Buku  tentang  Batas-Batas),  yang  membuat klasifikasi versinya sendiri dari berbagai macam ilmu pengetahuan. Pada akhirnya, tulisan ini juga akan menjelaskan basis filosofis dari klasifikasi tersebut dan perspektif intelektual pembuatnya.

Kata-Kata Kunci : Jabir bin Hayyan, klasifikasi pengetahuan, filsafat Islam, ilmu-ilmu alam.




Keywords


Jabir bin Hayyan; klasifikasi pengetahuan; filsafat Islam; ilmu-ilmu alam

Full Text:

PDF


References


Al-Nadim, Ibn. n.d. Al-Fihrist. Beirut: Dar al- Kutub al-‘Ilmiyyah.

Bakar, Osman. 1998. Classification of Knowledge in Islam. Cambridge: The Islamic Text Society.

Burckhardt, Titus. 1972. Alchemy; Science of The Cosmos, Science of The Soul. Baltimore: Penguin Books Inc.

Canteins, Jean. 2003. “Ilmu-Ilmu Tersembunyi Dalam Islam”, Dalam Ensiklopedia Spirituaitas Islam: Manifestasi. Edited by Seyyed Hossein Nasr. Bandung: Mizan.

Corbin, Henry. n.d. History of Islamic Philosophy. London: Institute of Ismaili Studies.

Glick, Thomas F. dkk. 2005. Medievel Science, Technology and Medicine; An Encyclopedia. London: Routledge.

Grant, Edward. 2007. History of Natural Philosoph; From tThe Ancient World to Nineteenth Century. Cambridge: Cambridge University Press.

Guthrie, W. 1981. A History of Greek Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press.

Ḥayyān, Jābir bin. 1354. Mukhtār Rasāil Jābir Bin Ḥayyān. Kairo: Maktabah al-Khanj.

—. 2006. Rasāil Jābir Bin Ḥayyān. Edited by Ahmad Fārid Al-Mizyadi. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Hitti, Philip K. 2012. History of Arab. Jakarta: Serambi.

Krauss, Paul. 1991. “Djabir Bin Hayyan”., Dalam Lewis, B. Dkk. (Ed.) Encyclopaedia of Islam Vol II. Leiden: Brill.

Nasr, Seyyed Hosein. 1976. Islamic Sciences; An Illustrated Study. World of Islam Festival Publishing Company Ltd.

—. 2001. Science and Civilization in Islam. Chicago: ABC Interational Group.

Nasr, Seyyed Hosein, and Oliver Leaman. 2003. Ensiklopedia Tematis Filsafat Islam. Bandung: Mizan.

Nomanul Haq, Syed. 1994. Names, Natures, and Things: The Alchemist Jabir Bin Hayyan and His Kitab Al-Ahjar (Book of Stones). Dordrecht: Kluwer Academic Publisher.

Turner, Howard R. 1995. Science In Medieval Islam. Austin: University of Texas Presss.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.

Comments on this article

View all comments




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Powered by OJS | Azwar Muin